Open brief

Logo 50plusGLDOpen brief van donderdag 9 april 2020 aan de provinciale voorzitters, hoofdbestuursleden en vertegenwoordigers van 50PLUS in de Eerste en Tweede Kamer.

Sollicitatie en ethiek

Ik moet het toegeven, alhoewel ik als manager bij Achmea honderden sollicitatiegesprekken heb gevoerd met kandidaten voor functies, is het zelf solliciteren naar een nieuwe functie best spannend.

Je weegt de functiebeschrijving en het functieprofiel van de functie waarop je wilt solliciteren af tegen je eigen vaardigheden en ervaring, waarna je een besluit neemt om daadwerkelijk te gaan solliciteren, in mijn geval naar een plek op de kieslijst voor de Tweede Kamer. Vervolgens update je de eigen CV en stuurt deze samen met een motivatiebrief naar het daarvoor speciaal ingerichte mailadres: kandidaat@50pluspartij.nl.

Ik verwacht van elke organisatie en zeker van een politieke partij als 50PLUS dat er met mijn gegevens prudent wordt omgegaan. Dat een selectiecommissie, na haar benoeming, alle informatie vertrouwelijk behandelt.

Groot was echter mijn verbijstering dat ik in een aan mij door een prominent lid van de Tweede Kamer ter beschikking gestelde mail (de volledige mail is in mijn bezit) van onze voorzitter Geert Dales aan dit Tweede Kamerlid de volgende passage aantrof:

“Het wordt allemaal aangestuurd door Leerkes en twee trawanten, alledrie kandidaat-Kamerlid. Dat laatste mag ik eigenlijk niet zeggen maar ik doe het toch. Aan jou. Opdat je die strapatsen beter kunt plaatsen.
Tot zover maar weer. Sterkte met alles
Hartelijke groet,
Geert”

Hieruit blijkt dat onze voorzitter, Geert Dales, strikt vertrouwelijke informatie over mijn sollicitatie deelt met een Tweede Kamerlid die niets met deze selectieprocedure te maken heeft.

Dit mag en kan een voorzitter niet doen! In het bedrijfsleven word je voor een dergelijke vergrijp op staande voet ontslagen en dit kan ook bij 50PLUS niet zonder gevolgen blijven.

Alfons Leerkes