Zo is het nog volop zomer en zo staan de eerste pepernoten al in de supermarkt. Nu lijkt het wel of dat ieder jaar vroeger komt maar ja.

Week 40; wat een week. Een week waarin onze boeren duidelijk maken dat ze niet over zich heen laten lopen. Landelijk niet, maar ook in Overijssel niet. En in Overijssel speelt meer. Deze week werd bekend dat op 15 december eindelijk station Stadshagen opengaat. Dat werd wel tijd ook. Maar deze week is er ook één waar we proberen invloed uit te oefenen om de nood hulppost in Oldenzaal open te houden. De secretaris van 50PLUS Overijssel (Hetty) is samen met anderen (partijleden of niet) met een handtekeningenactie begonnen. Op het moment van schrijven is het aantal handtekeningen de 10.000 al dik voorbij. En ook als politiek roeren we ons in dit dossier. Weliswaar zijn we (nog) niet in de gemeenteraad vertegenwoordigd, maar we hebben, samen met andere politieke partijen een brandbrief verstuurd en onze Haagse vertegenwoordiging gevraagd om hier wat mee te doen.
Wat hebben wij als fractie nog meer gedaan deze week? Afgelopen maandag mocht ik aanwezig zijn bij een vluchtelingenconferentie in Arnhem. De belangrijkste boodschap luidde dat er meer met en minder over vluchtelingen gesproken zou moeten worden.
Dinsdag was het grote boerenprotest in Den Haag. Tezamen met andere Overijsselse woordvoerders Landbouw heeft Ria hier onze steun aan onze boeren betuigd. 
Ikzelf mocht dinsdag en woensdag in Groningen het InterProvinciaal Overleg (IPO) bijwonen. Een overleg met als overkoepelend thema economie. Masterclasses, een symposium, een uitleg van het UMCG over gezond ouder worden en netwerken stonden hierbij voorop. Wat mij persoonlijk het meest aansprak was een bijdrage over een zogenaamde “wondertafel” een combinatie van een interactieve tafel met beamer. Dit apparaat is in staat om dementerenden op een niet te prikkelende manier een geluksmoment te bezorgen. Wat mij betreft zou hier best wat Provinciale subsidie naar toe mogen.
Donderdag was er een congres over zogenaamde grote grazers. Edelherten bijvoorbeeld. Ria (wederom in haar rol van woordvoerder Landbouw en Natuur) mocht deze bijeenkomst bijwonen. En ook onze penningmeester werd hiervoor in de gelegenheid gesteld. Zeker het bezoek aan het nabijgelegen natuurgebied om burlende herten te aanschouwen was een hoogtepunt. Vandaag staat in het teken van het afwerken van de administratieve handelingen en het lezen en beoordelen van de begroting 2020. Deze wordt binnenkort in PS behandeld. 
Dan het programma volgende week. Niet uitgebreid maar wel interessant. Op woensdagavond is er een infosessie planning en control financieel beleid en een toelichting op de opzet van de begroting. De begroting is nog niet bekrachtigd door de staten, maar mocht u geïnteresseerd zijn kunt u deze op de site van de Provincie raadplegen. Dinsdag en woensdag ga ik naar Brussel (EU), voor een bijeenkomst over de EU regio’s. Hier staat onder andere slimme mobiliteit op het programma.
Een keer een week zonder overvol programma, maar toch met voldoende uitdagingen.

Tot de volgende KEEK, Fred.

De fractie van 50Plus Assen is benieuwd naar uw mening over het volgende:

Begin 2015 is het idee voor een doorfietsroute tussen Assen en Groningen langs het Noord-Willemskanaal geïntroduceerd. De provincies Drenthe en Groningen zijn de initiatiefnemers van dit ruim 25 kilometer lange fietspad. De gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen verlenen actief medewerking. Deze route heeft onlangs de naam 'De Groene As' gekregen. Er zijn nu twee delen van de doorfietsroute gerealiseerd en de komende jaren wordt de rest van het pad aangelegd.

In Assen zijn Provincie en Gemeente van plan om een groot stuk natuurpad 'De Kanaaldijk' (langs de wijk Marsdijk) op te offeren voor De Groene As.

50Plus wil graag van u weten hoe u denkt over dit plan.
Bent u voor of tegen?

Protest in Assen tegen de route van de fietssnelweg over een zeer geliefd zandpad bij Marsdijk. Volgens veel tegenstanders slokt het miljoenenproject voor snelle fietsers van Assen naar Groningen een kostbaar stukje wandel- en recreatiegebied op. "En dat moet niet kunnen", vinden ze.
"Absurd dat dit mooie stukje natuurlijke wandelboulevard moet wijken voor een betonpad. 't Kost miljoenen, volgens mij slechts voor een handjevol snelle fietsers. En het gaat ten koste van een mooi recreatiepad voor wandelaars en hardlopers. Vissteigers hier zijn niks meer waard, en als hondenbezitters worden we ook vogelvrij verklaard. Absurd", briest Clemens Otto, fractievoorzitter van 50PLUS in Assen.

Honden vrij rennen
Otto spreekt zijn verontwaardiging vooral uit als wijkbewoner van Marsdijk. Dagelijks is hij als hondenbezitter met zijn zwarte labrador Baloe op de Kanaaldijk te vinden. "Ik gooi hier altijd met de bal, kijk eens hoe prachtig hij het vindt. Dit is één van de weinige stukjes waar je honden nog vrij kunt laten rennen. Dat dat straks niet meer kan hier, ik moet er niet aan denken", zucht Otto.

Ook collega-fractielid Dries Zwikker, eveneens Marsdijker, wandelt er graag met zijn Tess, een nog speelse Bulldog-pup. "Als hier straks over deze Kanaaldijk metersbreed beton komt, waar vooral snelle fietsers overheen gaan, en er komt een wandelstrook pal naast, dat is levensgevaarlijk. Want denk je dat honden, ook al zijn ze aangelijnd, binnen het witte lijntje blijven lopen, mijn Tess niet. Die huppelt alle kanten op."

De zwarte labrador van Clemens Otto verdwijnt ineens tussen het riet. Een flinke plons maakt duidelijk dat Baloe het Havenkanaal ingedoken is, fanatiek zoekend naar de weggerolde bal. "Dat deze straks vast aan de riem moet lopen, zodra die snelfietsroute er ligt, zie je dat al gebeuren?"

Doodzonde
Otto en Zwikker zeggen hardop wat veel wandelaars en hondenbezitters uit Marsdijk denken, namelijk dat het doodzonde is dat ze hun zandpad kwijtraken aan 'een paar van die snelle fietsers' tussen Assen en Groningen. "Ook zondags is het hier een drukte van belang, waarom moet je dit opofferen voor zes of zeven van die speedpedelecs. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de bijzondere vleermuizen in het gebied en de ijsvogel. Want verderop willen ze achter het terrein van de roeiclub langs, maar daar moet bos voor wijken. "

Verlies goede visplek
Ook de Hengelvisserijvereniging Assen met zo'n 2.500 leden baalt. Straks is het gebeurd met belangrijke viswedstrijden op de 45 vissteigers langs het Havenkanaal, tussen de Lonerbrug en de Taarlosebrug. "Voor Drentse vissers is dit belangrijk viswater voor wedstrijden. Maar dat is straks gebeurd. Auto's zijn verboden zodra het betonpad er ligt. Dan kun je er geen wedstrijden meer houden, want tegenwoordig hebben we zoveel visspullen bij ons, dat je gewoon een auto met karretje nodig hebt", vertelt voorzitter Pieter Selles.

Verplaatsen vissers
De gemeente Assen wil de vissers verplaatsen, een eind in zuidelijke richting, tussen de Lonerbrug en de Europaweg-Noord. "Daar zou dan ruimte zijn, achter de bedrijven langs, voor 40 steigers, maar er is ons nog niks toegezegd. Iets is beter dan niets, maar ik vind het zonde. Vooral omdat ik me afvraag of er wel goed onderzoek naar is gedaan, naar hoeveel fietsers hier langskomen. Als ik zie wat er allemaal voor opgeofferd wordt, dan vind ik het persoonlijk pure kapitaalvernietiging, om hiervoor zoveel miljoenen aan uit te geven," stelt Selles.

Route omleggen richting Loon
50PLUS vindt dat het zandpad langs de Kanaaldijk behouden moet worden, en dat de snelle fietsroute wordt omgelegd. "Achter de Kanaaldijk langs, richting Loon, en dan linksaf in noordelijke richting over de Vrieserweg, totdat de weg op een driesprong weer bij het kanaal uitkomt. Dan rij je 3,3 kilometer over een keurig stukje asfalt wat er al is, en behoud je 2,2 kilometer zandpad."

Volgens Zwikker maakt die ene kilometer om niks uit, met fietssnelheden van 25 tot 45 kilometer per uur. "Het scheelt maar een paar minuten, en tegelijkertijd behoudt Assen aan de noordoostkant een mooi recreatief wandelgebied, de vissers houden hun favoriete viswater, de schaapherder kan ook de nachtweide bij Loon houden en het bespaart kilometers beton storten, en dus geld."

Dit najaar besluit
Komende weken werkt de gemeente Assen alle reacties uit, en komt er dit najaar een concreet voorstel over het Asser tracé voor de doorfietsroute. 50PLUS, de vissers en wijkbewoners van Marsdijk staan niet alleen in hun kritiek. Ook het CDA in Assen heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld over het voorgenomen tracé van de rechtstreekse snelle fietsroute.

De raad moet nog dit jaar beslissen. Uitvoering van de doorfietsroute kost zes tot zeven miljoen, waarvan de provincie Drenthe het leeuwendeel betaalt. Het project kost Assen 2,5 miljoen.