Martin van Rooijen eerste kamer 16 11 2021

Martin van Rooijen stemt tegen invoering Spreidingswet

Senator van Rooijen heeft namens de 50PLUS partij dinsdag tegen de invoering van de spreidingswet gestemd.

In onderstaande stemverklaring wordt duidelijk welke argumenten daarbij voor hem het zwaarst wogen.

Stemverklaring 50PLUS Spreidingswet

  1. De verkiezingsuitslag van 22 november, met enorme verschuivingen, kan je een eerste duidelijke reactie noemen vanuit het electoraat op het te gemakkelijk iedereen in het gelid proberen te zetten. 
  2. De opstand van de provincie, de regio, tegen het land, om zo een algemene duiding te geven van de verkiezingsuitslag, was een duidelijk signaal om eerst weer eens te gaan nadenken. 
  3. Voorzitter! En daarom heeft deze spreidingswet, ook door het moment van behandeling, zo’n symbolische waarde. Het is wéér een mijlpaal van centrale sturing. Natuurlijk, de immigratie is deksels ingewikkeld en het meeste overkomt ons. 
  4. Heus, de fractie van 50PLUS heeft alle begrip voor de argumenten in dit ongelooflijk lastige vraagstuk. Maar laten we het “nee” van de volksvertegenwoordigers, net zoals het “nee” van veel kiezers in november, met z’n allen serieus nemen en op zijn waarde schatten. 
  5. Voorzitter, mijn fractie geeft vandaag voorrang aan het alarmsignaal boven een genuanceerde afweging van alle bestuurlijke argumenten die ten grondslag liggen aan deze wet. Daarom zal de fractie van 50PLUS TEGEN het voorliggend wetsvoorstel stemmen. 

U kunt hier de stemverklaring downloaden en lezen

Nico Vos stopt als algemeen bestuurslid

Om gezondheidsredenen heeft het algemeen bestuurslid Nico de Vos helaas moeten besluiten per 18 januari 2024 zijn bestuursfunctie op te geven.
Het hoofdbestuur bestaat tot aan de aankomende ALV van 30 maart uit:
Jorien van den Herik, voorzitter
Harry van Den Dool, penningmeester en secretaris (wnd)
Sofie Tsitsouashvili, algemeen bestuurslid

50PLUS stelde vragen: Muziek of Stilte?

In de Raadvergadering van dinsdag 16 januari stelde 50PLUS vragen: volgend jaar valt de zeer gewaardeerde financiële steun vanuit Philips weg voor drie Eindhovense muziekverenigingen. Het zou jammer zijn als daardoor deze muziekverenigingen moeten inkrimpen of zelfs gaan verdwijnen voor Eindhoven.

Van de gemeente krijgen het Philips Symfonie Orkest, Philips Philharmonisch Koor en het Philips Harmonie Orkest subsidie. Met de extra steun van Philips hebben ze tot nu de kwaliteit kunnen handhaven (en zelfs kunnen verbeteren) met als resultaat vele mooie concerten voor de stad Eindhoven

In de vergadering werd door de wethouder Lammers de suggestie gedaan om hulp te vragen bij de ‘Goede doelen makelaar’. Deze makelaar brengt de bedrijven en sponsoractiviteiten bij elkaar. De Philips verenigingen kunnen hier een aanvraag indienen om te zien of er een ‘match’ gemaakt kan worden.

Op 9 maart is het eerstvolgende concert in het Muziekgebouw in Eindhoven. Lees er hier alles over. 

 

(Foto uit 1981, uit eigen collectie Philips Harmonie Orkest: een gratis concert met
3000 bezoekers in de jubileumhal)

Evaluatie campagne Tweede Kamerverkiezingen 2023

Door de campagneleider Tweede Kamerverkiezingen is een  evaluatie ingediend bij het Hoofdbestuur van 50PLUS. In het kader van na te streven transparantie kunt u deze evaluatie hier nalezen.

martin1

Bijdrage Martin van Rooijen in het debat over de Spreidingswet in de Eerste Kamer

De Eerste Kamer behandelt deze week gedurende twee dagen de Spreidingswet. De wet, die gemeenten kan verplichten om asielzoekers op te nemen heeft, zo lijkt het, nagenoeg evenveel voor- als tegenstanders. De stem van 50PLUS wordt daarmee een hele belangrijke.

Senator van Rooijen leverde maandagavond een bijdrage die u HIER terug kunt lezen.

Volgende week stemt de Eerste Kamer over het wetsvoorstel en weten we op de Spreidingswet wordt aangenomen.

Een blik in de opvanglocatie Legmeer, Amstelveen

Op uitnodiging van het COA was ik als raadslid op zaterdag 13 januari jl. aanwezig bij de opening van de opvanglocatie voor minderjarige asielzoekers in de Legmeer.

Complimenten voor het COA voor het realiseren van een bewoonbare plek voor 60 minderjarigen. En dat in minder dan een half jaar tijd. Van die snelheid om woonplekken voor jongeren te creëren kan de gemeente Amstelveen nog wat leren.
En het is een kleine “verlichting” voor de gemeente Ter Apel, die door de politiek aardig in de steek wordt gelaten.

Huisvesting en bewaking
Zo veel jonge mannen in de leeftijd van 14 tot 17 jaar bij elkaar voelt wat onverstandig. Eén puber kan al lastig zijn, laat staan meerdere.
De jongeren worden gehuisvest met z’n vieren op een kamer waar ieder een eigen kast heeft.

Naast een coördinator is er een 24-uursbewaking aanwezig. De beveiligers die ik sprak kwamen op mij erg positief over. Hopelijk weten zij dit in de komende jaren vast te houden en op de jongeren over te brengen.

(tekst gaat verder onder de foto’s)

COA-Legmeer-wasmachineruimte

COA-Legmeer-was-en-toiletruimte

COA-Legmeer-slaapruimte

Spreidings- of dwangwet
De Amstelveense gemeenteraad heeft vorig jaar in meerderheid besloten vooruit te lopen op de ‘dwangwet’ die deze week in de Eerste Kamer wordt behandeld.

Begrijp me niet verkeerd: we kunnen Ter Apel niet in de steek laten maar het verspreiden van asielzoekers lost het echte probleem niet op.
Laat Brussel en de Haagse politiek daar, na meer dan 10 jaar zwabberen, nu eerst maar eens wat aan gaan doen.
Nu lijkt het alsof de gemeente als laagste orgaan de problemen niet helpt op te lossen. Daarbij gaat men dan wel voorbij aan het échte probleem, de onbeheersbare instroom.

Deze week zal blijken of er in de Eerste Kamer voldoende steun voor deze dwangwet is.
Ik reken in dezen op onze 50PLUS-senator in de Eerste Kamer, de heer Martin van Rooijen.

Klik hier om ons facebookbericht van 2 februari 2023 over dit onderwerp te lezen.

Vitale ouderen in Eindhoven!

Sinds 2018 heeft 50PLUS Eindhoven gestreden om voor iedereen die ouder wordt
in Eindhoven een beleid te vormen.

Er is heel goed nieuws: in de vergadering van 19 december 2023 is het raadsvoorstel  Vitale ouderen in (2)040′ vastgesteld. Een gevoel van trots. Trots op de ambtenaren, de organisatie en inwoners die bijgedragen hebben aan dit voorstel!

Bekijk het fragment uit deze vergadering hier terug (punt 7.1).

 

65+-verhuisregeling voor trappenhuisbewoners

65+-verhuisregeling trappenhuisbewoners

65+regeling voor trappenhuisbewoners

5 januari 2024

50PLUS Amstelveen stelt schriftelijke vragen over introductie van de 65+-verhuisregeling voor trappenhuisbewoners. Daarmee zouden ouderen vanuit een huurappartement met trappen en zonder lift, makkelijker moeten kunnen verhuizen naar een gelijkvloerse woning.

Tijdens het bespreken van de Woonvisie op 18 oktober jl. werd de door 50PLUS ingediende motie over dit onderwerp ingetrokken nadat er onduidelijkheid was over het verhuizen van koop naar huur.
Wethouder Elzakalai (Wonen) zegde daarna toe een extra raadsgesprek te houden om te bekijken of deze verhuisregeling op een later tijdstip alsnog ingevoerd zou kunnen worden.

Waar het om ging
In de eerdergenoemde motie werd het college gevraag om “Een 65-plus-verhuisregeling in Amstelveen te introduceren, of de regeling ‘Van Groot naar Beter’, zoals die er ook is wanneer een eengezinswoning wordt achtergelaten, uit te breiden.”

Trapwoningen zonder lift
50PLUS Amstelveen wil dat ouderen die hoog wonen – in een huurwoning van Eigen Haard waar uitsluitend trappen zijn en geen lift – de mogelijkheid krijgen om naar een gelijkvloerse woning of woning mét lift te verhuizen als die woning eveneens van Eigen Haard is.

Het onderwerp werd door de media opgepikt, ook door 1Amstelveen, dat navraag deed bij Eigen Haard. Het antwoord van de woningcorporatie luidde: “Al eerder heeft Eigen Haard aan de overige gemeenten, inclusief Amstelveen, voorgesteld de voorrangsregeling breder in te zetten, ook voor huurders in appartementen, zoals die ook in Amsterdam is ingericht.”

Doorstroom en geen extra kosten
Uitbreiding van deze regeling zal volgens 50PLUS doorstroom bevorderen en daarnaast geen extra kosten opleveren voor de gemeente aangezien mensen zelf via Woningnet het initiatief kunnen nemen om te kiezen voor een geschiktere woning.

Onze vragen

  1. Klopt het dat de 65+-trappenregeling náást de ‘Van Groot naar Beter’-regeling in andere gemeenten al wordt toegepast? Wil het College nagaan hoe die regeling daar verloopt en onderzoeken of die op dezelfde wijze in Amstelveen kan worden toegepast om hetzelfde doel te bereiken als wanneer men de 65+ regeling zou introduceren?
  2. Is het College het met 50PLUS eens dat de aangepaste, of nieuwe, regeling de gemeente niets hoeft te kosten omdat mensen zélf het initiatief kunnen nemen om (via Woningnet) een geschiktere  (traploze of van een lift voorziene) woning te zoeken?
  3. Is het College het met 50PLUS eens dat er geen woningen “verloren” gaan wanneer met een aangepaste of nieuwe regeling de doorstroom voor ouderen in Amstelveen bevorderd wordt als die regeling alleen voor door Eigen Haard geselecteerde woningen geldt en er dus ook een woning in Amstelveen wordt achtergelaten?
  4. Is het College het met ons eens dat ouderen vroeg of laat de trap niet meer op kunnen en dat we – voordat dat moment daar is –  ouderen, als zij nog enigszins mobiel zijn, de mogelijkheid moeten bieden tot het overstappen naar een geschiktere woning?
  5. Klopt het dat de wethouder met een verzoek aan Eigen Haard de ‘Van Groot naar Beter’-regeling eenvoudig uit kan breiden, of een ‘65+ verhuisregeling voor trappenhuisbewoners’ kan introduceren? Als dat zo is kunt u dan aangeven of u daartoe bereid bent en onder welke voorwaarden u dit zou willen doen? Indien u hier niet toe wilt overgaan kunt u dan uw overwegingen met ons delen?

Andere meldingen in de media over dit onderwerp:
Amstelveenblog
1Amstelveen

 

Hulp bij het huishouden nodig én aan lot over gelaten!

50PLUS vindt de gezondheidssituatie en de leefomstandigheden van inwoners belangrijk. Wanneer inwoners zelf niet meer in staat zijn de huishoudelijke zorg op zich te nemen is het natuurlijk fijn dat men een beroep kan doen op naasten. Maar niet ieder heeft naasten die kunnen helpen.

Huishoudelijke hulp via de gemeente oftewel de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) van de gemeente biedt dan uitkomst. Deze huishoudelijke hulp heeft ook een belangrijke signalerende taak in het voorkomen van problemen zoals gezondheidssituatie, de leefomstandigheden en sociale omgeving van inwoners. Laat of te laat onderkennen van noodzaak tot hulp veroorzaakt dan onnodig leed.

Ondank het feit dat het Rijk stelt dat er geen inkomensgrens gesteld mag worden om huishoudelijk hulp te weigeren, is de gemeenteraad 14 december jl. akkoord gegaan met dit voorstel in de Verordening maatschappelijke ondersteuning 2024 om per 1 januari 2024 deze verzoeken af te wijzen.

50PLUS is helemaal niet tegen het deels of helemaal zelf betalen maar wil inwoners die hulp nodig hebben niet aan hun lot overlaten. 50PLUS heeft daarom samen met de VVD het voorstel ingediend (lees hier het amendement) om niet alléén op basis van inkomen verzoeken af te wijzen én inwoners met een hoger inkomen een alternatieve (bij)betaalde huishoudelijk hulp aan te bieden. Helaas kreeg dit voorstel verder geen steun met als resultaat dat de gemeente per 1 januari 2024 verzaakt in zijn wettelijke taak en deze inwoners die niet zonder hulp kunnen aan hun lot overlaat.

Een besluit dat volgens ons (en rijksoverheid) dus in strijd met de wet WMO is en de nodige bezwaarschriften zal opleveren.

 

 

Nota Sociaal Domein Amstelveen

18 oktober 2023

Vergaderingen en debatten worden in verschillende zalen van het gemeentehuis gehouden. Terwijl Emiel Sjaardema zich o.a. richtte op de motie ’65-plus-verhuisregeling’, stelde Philip Bodenstaff vragen tijdens de behandeling van de Nota Sociaal Domein in de Amstelveenzaal.

Wat is het doel van de Nota?
‘Dit document biedt een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen, uitdagingen en doelen die wij de
komende jaren zien in onze gemeente. Voor onze inwoners zetten we in op de menselijke maat. Iedere inwoner heeft zijn of haar eigen verhaal. En dat verdient maatwerk. Wij willen alle inwoners die dat nodig hebben helpen om hun zelfredzaamheid te vergroten. En we willen ze de kans bieden om onbeperkt mee te doen in Amstelveen.’

Philip Bodenstaff:

‘Geweld in afhankelijke relaties: is er onderzoek gedaan naar geweld bij ouderen en zo ja wat is de uitkomst daarvan? Zo nee, waarom niet? En is daar in algemene zin ook nazorg?

Problemen met mensen – statushouders worden ze in het stuk genoemd – die na drie jaar nog geen werk hebben kunnen vinden. Blijven zij in een uitkeringssituatie, of wordt er vanuit de gemeente actief gewerkt aan bijvoorbeeld schrijven of lezen, of het spreken van de Nederlandse taal, om hen meer mogelijkheden te geven tot integratie?

Dan is er nog iets over het langer zelfstandig blijven wonen van ouderen of mensen met een fysieke of geestelijke beperking. Dat laatste is een probleem want als je mensen met een geestelijke beperking te lang of te snel zelfstandig laat wonen dan kunnen zij dus heel snel terugvallen in verwaarlozing van zichzelf en is het dan niet beter om die mensen meer mogelijkheden te geven om in een beschermde leef- of woonomgeving te verblijven?’

In de halve minuut die voor eenieder nog over was kon Philip zich aansluiten bij de opmerkingen die Dianne Hoefakker (CU) ook aangaf, met name over mensen en alleenstaanden die dementeren of gaan dementeren (wat vaak te laat wordt gesignaleerd), of mensen met andere (psychische) problemen waar je geen beroep kunt doen op zelfredzaamheid. Die hebben meer ondersteuning nodig.