Terugblikken, vooruitkijken, stemmen voor of tegen moties; 50PLUS Amstelveen sprak deze avond o.a. over wonen, belastingen en burgerparticipatie in de algemene beschouwingen naar aanleiding van de Perspectiefnota 2026-2029.

Installatie kinderburgemeester – foto Emiel Sjaardema
Na de installatie van de nieuwe kinderburgemeester was het woord aan de fracties.
Emiel Sjaardema:
“Net als voor andere partijen is het voor 50PLUS Amstelveen de laatste Perspectiefnota van de afgelopen raadsperiode. Voor de coalitie een afronding van hetgeen is afgesproken; voor de oppositie weinig ruimte om nog echt het verschil te maken.
Wonen
Tijdens de verkiezingen zal het ook volgend jaar vooral gaan over wonen. Het college staat weer regelmatig in het nieuws om successen te melden.
Wat schetst onze verbazing dat we nu zelfs een motie zien om toekomstige inwoners van Amstelveen te raadplegen wát en voor wie er gebouwd zou moeten worden? En onze eigen inwoners dan? Daar kunnen we al niet aan voldoen, laat staan dit nog breder op te zetten.
Er zijn genoeg initiatieven genomen zonder dat de raad daarin mee wilde gaan.
Nog vers in ons geheugen ligt onze motie uit 2024 ‘Betaalbare woningen jongeren en ouderen‘ om specifiek voor die twee groepen met voorrang te bouwen op onze schaarse eigen grond.
Ook een initiatief voor ouderenwoningen van ‘Woongroep senioren Amstelveen‘ wil maar niet vlotten vanwege een andere prioritering.
Ook voor de komende raadsperiode gaat het 50PLUS Amstelveen niet om zo veel of zo hoog mogelijk te bouwen – om maar aan de vraag vanuit Brussel en Den Haag te voldoen – maar om gericht te bouwen voor wat we nu en in de nabije toekomst hier nodig hebben.
Hoe helpen we onze eigen kinderen verder in plaats van de wereldproblematiek op te willen lossen. En gericht op onze vergrijzende bevolking zodat onze ouderen vrijwillig naar een meer op maat geschikte woning met een gezamenlijke opzet, en volop zingeving, gezond oud kunnen worden in een voor hen vertrouwde omgeving.

Binnen twee jaar 24% verhoging
Belastingen
De vele grote projecten werken door in onze belastingen. Om dit mede te bekostigen zijn al grote reserveringen aangelegd en is de OZB verhoogd. Naast een verhoging in 2024 van 16% nu in 2025 een verhoging van ook nog eens 8%. Binnen twee jaar dus maar liefst 24%! De grootste door de gemeente te beïnvloeden inkomstenbron. Die komt helaas wel redelijk eenzijdig op het bordje van de eigen woningbezitters te liggen.
Daarnaast is de basis gelegd om parkeerbelasting in heel Amstelveen in te voeren. Onze motie van dit voorjaar ‘Onderzoek zonevrij parkeren (bewoners)vergunninghouders‘ om, zodra je een parkeervergunning hebt, je drie uur vrij kan parkeren binnen een andere zone (m.u.v. het centrumgebied), is afgewezen na een preadvies van de wethouder met de argumenten zoals “het gaat om serieus geld” en “de financiële consequenties niet in te kunnen schatten.”
Tsja… laat dat nu net de reden van onze motie zijn. Zeker bij een verdere uitbreiding van de parkeerzones gaat dit onze burgers serieus geld kosten! En dat bovenop alle andere gemeentelijke verhogingen. Niet alleen de landelijke maar ook de gemeentelijke belastingen stijgen sneller dan de gemiddelde lonen. Een zorgelijke ontwikkeling!

Bovenkerks bussluisdrama – op naar weer een extern adviesbureau– foto Emiel Sjaardema
Ter afsluiting: Burgerparticipatie
50PLUS Amstelveen is een warm voorstander voor het houden van een referendum bij belangrijke of controversiële onderwerpen.
Het bestuur van onze gemeente voelt nu voor veel inwoners aan als een logge tanker op volle zee die bijna niet meer valt bij te sturen. Bij te veel zaken zien wij helaas eenzelfde patroon. Zoals bij de parkeerbelasting die meerdere keren werd uitgebreid en waarbij de gemeente door de rechter op onderdelen is teruggefloten.
En zeer recent ook over de aanleg van de bussluis in Bovenkerk waar ik de première van ‘2,43 m2 onrust’ heb mogen bijwonen. Zelfs na een tweede verloren rechtszaak gaat men niet terug naar de tekentafel maar wordt er weer een extern adviesbureau in de arm genomen.
Met welk doel, vragen wij ons dan af? En wie betaalt al deze extra kosten? Dit ervaren onze inwoners als een zorgelijke ontwikkeling en valt voor ons niet uit te leggen.
En we moeten niet alleen over ouderen praten maar meer kijken hoe we onze ouderen bij voor hen belangrijke onderwerpen kunnen betrekken. Gelukkig is onze motie ‘Amstelveen Leeftijdsvriendelijke Stad‘ waarmee een voorzet hiertoe wordt gegeven, unaniem aangenomen.
Er wordt te veel bepaald door een te kleine groep. Deze kleine groep loopt niet tegen dezelfde problemen aan en lijkt zich maar weinig in de ander te kunnen verplaatsen. Als we echt dicht bij de burgers willen staan zullen we beter moeten luisteren en ook wel echte invloed geven in wat hen bezighoudt!”
De moties:
🔴2.1.1 MOTIE (VVD) – Schoon spelen, vrij uitlaten
Geen idee op hoeveel “klachten” deze motie is gebaseerd. Nog minder ruimte voor de hondenbezitter en meer afgeschermde ‘plekken’. Ervaar zelf de negatieve ervaringen niet. Lees of hoor niets over katten? Naast dat ze hun behoefte overal doen zijn de vogels, zelfs in het broedseizoen, niet veilig.
50PLUS Amstelveen ziet dan ook niets in deze motie. Tegen.
🔴2.1.2 MOTIE (D66) – Betrek woningzoekenden bij woningbouwplannen in Amstelveen
Geen idee waarom we woningzoekenden van buiten de regio bij de woningbouwplannen zouden betrekken. Zeker gezien de internationale samenstelling een ondoenlijke zaak. Voor onze lokale inwoners lukt het ons al niet daarin te voorzien of om hen echt bij de plannen te betrekken. Tegen. Ook meegenomen in de algemene beschouwingen.
🟣2.1.3 MOTIE (D66) – Meer invloed uitoefenen op openbaar vervoer
Mede ingediend.
🔴2.1.4 MOTIE (D66) – Vrij om jezelf te zijn
50PLUS Amstelveen onderschrijft de mening dat iedereen zichzelf zou moeten kunnen zijn. Dit beperkt zich echter niet tot de gemeentegrenzen.
Het start bij de opvoeding en zou verder versterkt moeten worden via het onderwijs. Met de huidige oproep en het onderzoek bereik je in onze ogen alleen degenen die er al voor open staan. En het gaat nu juist net om diegenen met andere waarden en normen. Zou breder (landelijk) moeten worden opgepakt. In deze vorm tegen.
🟢2.1.5 MOTIE (BBA) – Veilig naar school over het Kazernepad
Voor.
🟣2.1.6 MOTIE (BBA) – Toezicht zorgfraude Wmo
Mede ingediend.
🟢2.1.7 MOTIE (GroenLinks) – Voorlichtingscampagne seksuele gezondheid
Mooi om aan te sluiten bij al bestaande initiatieven. En de eenmalige ludieke actie kost weinig. Elke te voorkomen ongewenste zwangerschap en/of SOA kan een grote winst zijn in meerdere opzichten. Voor.
🟣2.1.9 MOTIE (PvdA) – Maatwerk indexatie culturele instellingen
Lijkt ons een goede zaak om uit te laten zoeken waarom het hier op een andere manier gaat en het college met een voorstel te laten komen. Voor nu ook geen idee om wat voor bedrag het zou gaan? Dienen om die reden dan ook graag mede in.
Mede ingediend.
🟢2.10 MOTIE (PvdA) – Verkenning en inzet van een AI-chatbot voor gemeentelijke dienstverlening
Mits alleen als vrije keuze en als aanvulling op de site! Absoluut niet als eerste telefonische opvang zoals je bij sommige klantonvriendelijke organisaties ziet waarbij je niet voorbij de chatbot lijkt te kunnen komen.
Voor.
🟢2.11 MOTIE (PvdA) – Haal de tentoonstelling 50 jaar Blijf Groep naar Amstelveen
Voor.
🟣2.12 MOTIE (Goed voor Amstelveen) – Kinderrechten in het vizier
Mede ingediend.
🔴2.13 MOTIE (SP) – Huurder duurzaam in positie
Een sympathiek voorstel. Hier loop je echter tegen hetzelfde probleem aan als de landelijk geopperde huurbevriezing. Hoe bereik je tevens de particuliere sociale sector? En wie krijgt de meeropbrengst bij verkoop? Tegen.
🟢2.15 MOTIE (CU) – Warm hart voor een koel plan
Ons ontgaat een beetje de logica om niet te volstaan met het landelijke plan. Uiteindelijk gaat het om gedrag en daar kan een lokaal plan aan bijdragen. Goed om naar elkaar, zeker de kwetsbare groepen zoals met name ouderen, om te kijken en zelf verstandig te handelen als het te warm wordt.
Voor.
🟣2.16 MOTIE (CU) – Versterk de basis: verkenning OKO in Amstelveen
Mede ingediend.

Speelbadje park Middenhoven – foto Emiel Sjaardema
2.2 Speelruimteplan ‘Groene speelplekken voor iedereen’
Met dit plan is in kaart gebracht hoe de gemeente de speelruimte in Amstelveen de komende jaren verder vormgeeft. Per locatie wordt afgewogen welke inrichting het beste past bij de behoeften van kinderen en jongeren. Bij de inrichting van speelplekken betrekt de gemeente de buurt actief en bij de schoolpleinen is dit in overleg met de school. (…) De zeven speelbadjes renoveren we vanwege strengere wet- en regelgeving op het gebied van waterkwaliteit en hygiëne. De badjes krijgen daarom moderne filtersystemen.
Een mooi en ambitieus speelruimteplan. Minder enthousiast zijn wij over de eenmalige kosten van 1,5 miljoen voor zeven badjes als gevolg van de nieuwe waterwet.
Wat 50PLUS Amstelveen betreft is het een mooi moment om aan de burgers voor te leggen of men op een aantal locaties niet liever een waterspeeltuin zou willen, in plaats van deze mega investering te maken.
Naast het gebruik door een grotere doelgroep levert dat een aanzienlijke besparing op aan water en geld. Niet elk badje bevindt zich in de directe omgeving van de eigen woning. Locaties zoals het Broersepark, park Middenhoven en in de toekomst de Noordelijke Poeloever, zouden wat ons betreft over een
zelfreinigende toiletruimte moeten kunnen beschikken. Bij deze vraagstukken betrekken wij graag onze burgers. (Hun) geld kunnen ook wij namelijk maar één keer uitgeven!

Klik op de afbeelding om te zien wat de VrrAA inhoudt
Hierna volgden nog enkele stemstukken waar door ons vóór alle stukken werd gestemd, onder andere het Jaaroverzicht Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland 2024.
Algemene Ledenvergadering 30 augustus
Deze ALV vindt plaats in het Van der Valkhotel Breukelen, Stationsweg 91, 3621 LK te Breukelen. De vergadering vangt stipt aan om 10.30 uur, waarbij de dag beslotenzal zijn.
De zaal is al om 09.45 uur open.
Hieronder volgt de concept agenda en algemene informatie inzake deze ALV. De amendeerbare stukken (agendapunten 3, 4a, 4b, 5, 6, 7 en 8 ) zijn via een link bij het betreffende agendapunt toegevoegd op 15 augustus 2025. De leden die deze convocatie per post wensen ontvangen, krijgen deze documenten toegestuurd na een voor 26 augustus daartoe ingediend verzoek aan het partijkantoor (alv@50pluspartij.nl).
Concept Agenda ALV – aanvang 10.30 uur, einde 16.00 uur
(Presentatie Voorzitter Willem Dekker)
(Presentatie Voorzitter Willem Dekker die tevens de stemuitslag vaststelt)
(Presentatie Voorzitter Willem Dekker, die tevens de stemuitslag vaststelt)
B) Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 28 juni 2025 te Utrecht
(Presentatie secretaris Jelle Smits, de voorzitter stelt de stemuitslag vast)
[klik hier] voor verslag 31 mei 2025 en [klik hier] voor verslag 28 juni 2025.
LUNCH van 12.30 tot 13.30 uur
(Presentatie Voorzitter Willem Dekker, die tevens de stemuitslag vaststelt)
(Dit betreft de voorstellen die niet reeds onder 5/6/7 ter sprake komen. Presentatie secretaris Jelle Smits, de voorzitter stelt de stemuitslag vast)
Het vriendelijke verzoek is, vragen conform procedure amendementen en moties vanaf 14 augustus 2025 doch 24 augustus 2025 vóór 23.59 uur via alv@50pluspartij.nl aan het Hoofdbestuur te sturen. (Presentatie Secretaris, Jelle Smits)
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER AANMELDING ALV
U kunt zich aanmelden voor deelname aan deze ALV:
Na de ontvangst van uw e-mail/brief en bevestiging door ons bent u aangemeld als deelnemer voor deze ALV.
Er is geen eigen bijdrage voor deelname aan de lunch en u hoeft zich hiervoor niet aan te melden.
De sluitingsdatum van uw aanmelding voor de ALV is dinsdag, 26 augustus 2025 om uiterlijk 23.59 uur.
Hoe gebruik kan worden gemaakt van volmachten (maximaal 2 per persoon) , termijnen etc. leest U op onze website onder “ledendocumenten”.
Duivendrecht, 15 augustus 2025
Jan Struijs kandidaat lijsttrekker 50PLUS
Jan Struijs, oud-voorzitter van de Nederlandse politiebond, wordt door het bestuur van 50PLUS voorgedragen als lijsttrekker bij de komende Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober. Jan Struijs is 64 jaar. Hij werkte 33 jaar bij de politie en vervulde leidinggevende functies binnen uiteenlopende eenheden. De ledenvergadering moet zijn voordracht op 30 augustus nog bekrachtigen.
Jan Struijs (64) is geen onbekende in de landelijke politiek en is goed vertrouwd met bestuurlijke processen en maatschappelijke vraagstukken. Hij geniet landelijke bekendheid door zijn optredens in praatprogramma’s op tv en zijn opiniërende artikelen in toonaangevende landelijke media.
Struijs werkte bij de gemeentepolitie in Rotterdam, de recherche, de Criminele Inlichtingendienst en de Zeehavenpolitie. In 2008 werd hij directeur van de Politieacademie. Hij werkte als internationaal projectleider en voorzitter van Aquapol in diverse landen en beschikt over ruime internationale ervaring.
U leest HIER het volledige persbericht over de voordracht van de heer Struijs als lijsttrekker.
Opiniepeiling over AOW-aanpassingen: Wat vindt Nederland?
In opdracht van het wetenschappelijk instituut van 50PLUS is via Peil.nl een belangrijk onderzoek uitgevoerd naar de mening van Nederlanders over mogelijke aanpassingen van de AOW-regeling. Dit onderzoek komt voort uit een recent rapport van topambtenaren, waarin de toenemende vergrijzing en de impact hiervan op de AOW-regeling worden belicht.
Het pensioendossier is al jaren een heikel punt, met discussies over indexatie en kortingen. 50PLUS streeft naar een samenleving waarin iedereen tot op hoge leeftijd kan blijven meedoen, ondersteund door een passend inkomen. Eerdere verkiezingsprogramma’s benadrukten al de wens voor een volledige AOW-uitkering op 65-jarige leeftijd en een 13e maand voor AOW’ers. Ook is het herstellen van het koopkrachtverlies van gepensioneerden een speerpunt.
De resultaten van deze nieuwe peiling zullen later deze week worden geduid door de specialisten van 50PLUS. Wij houden u uiteraard op de hoogte van de uitkomsten van dit onderzoek, dat inzicht zal geven in de publieke opinie over de toekomst van de AOW en pensioenen in Nederland.
U vindt HIER de uitslagen van het onderzoek
9 juli 2025: Raadsvergadering en algemene beschouwingen
Terugblikken, vooruitkijken, stemmen voor of tegen moties; 50PLUS Amstelveen sprak deze avond o.a. over wonen, belastingen en burgerparticipatie in de algemene beschouwingen naar aanleiding van de Perspectiefnota 2026-2029.
Installatie kinderburgemeester – foto Emiel Sjaardema
Na de installatie van de nieuwe kinderburgemeester was het woord aan de fracties.
Emiel Sjaardema:
“Net als voor andere partijen is het voor 50PLUS Amstelveen de laatste Perspectiefnota van de afgelopen raadsperiode. Voor de coalitie een afronding van hetgeen is afgesproken; voor de oppositie weinig ruimte om nog echt het verschil te maken.
Wonen
Tijdens de verkiezingen zal het ook volgend jaar vooral gaan over wonen. Het college staat weer regelmatig in het nieuws om successen te melden.
Wat schetst onze verbazing dat we nu zelfs een motie zien om toekomstige inwoners van Amstelveen te raadplegen wát en voor wie er gebouwd zou moeten worden? En onze eigen inwoners dan? Daar kunnen we al niet aan voldoen, laat staan dit nog breder op te zetten.
Er zijn genoeg initiatieven genomen zonder dat de raad daarin mee wilde gaan.
Nog vers in ons geheugen ligt onze motie uit 2024 ‘Betaalbare woningen jongeren en ouderen‘ om specifiek voor die twee groepen met voorrang te bouwen op onze schaarse eigen grond.
Ook een initiatief voor ouderenwoningen van ‘Woongroep senioren Amstelveen‘ wil maar niet vlotten vanwege een andere prioritering.
Ook voor de komende raadsperiode gaat het 50PLUS Amstelveen niet om zo veel of zo hoog mogelijk te bouwen – om maar aan de vraag vanuit Brussel en Den Haag te voldoen – maar om gericht te bouwen voor wat we nu en in de nabije toekomst hier nodig hebben.
Hoe helpen we onze eigen kinderen verder in plaats van de wereldproblematiek op te willen lossen. En gericht op onze vergrijzende bevolking zodat onze ouderen vrijwillig naar een meer op maat geschikte woning met een gezamenlijke opzet, en volop zingeving, gezond oud kunnen worden in een voor hen vertrouwde omgeving.
Binnen twee jaar 24% verhoging
Belastingen
De vele grote projecten werken door in onze belastingen. Om dit mede te bekostigen zijn al grote reserveringen aangelegd en is de OZB verhoogd. Naast een verhoging in 2024 van 16% nu in 2025 een verhoging van ook nog eens 8%. Binnen twee jaar dus maar liefst 24%! De grootste door de gemeente te beïnvloeden inkomstenbron. Die komt helaas wel redelijk eenzijdig op het bordje van de eigen woningbezitters te liggen.
Daarnaast is de basis gelegd om parkeerbelasting in heel Amstelveen in te voeren. Onze motie van dit voorjaar ‘Onderzoek zonevrij parkeren (bewoners)vergunninghouders‘ om, zodra je een parkeervergunning hebt, je drie uur vrij kan parkeren binnen een andere zone (m.u.v. het centrumgebied), is afgewezen na een preadvies van de wethouder met de argumenten zoals “het gaat om serieus geld” en “de financiële consequenties niet in te kunnen schatten.”
Tsja… laat dat nu net de reden van onze motie zijn. Zeker bij een verdere uitbreiding van de parkeerzones gaat dit onze burgers serieus geld kosten! En dat bovenop alle andere gemeentelijke verhogingen. Niet alleen de landelijke maar ook de gemeentelijke belastingen stijgen sneller dan de gemiddelde lonen. Een zorgelijke ontwikkeling!
Bovenkerks bussluisdrama – op naar weer een extern adviesbureau– foto Emiel Sjaardema
Ter afsluiting: Burgerparticipatie
50PLUS Amstelveen is een warm voorstander voor het houden van een referendum bij belangrijke of controversiële onderwerpen.
Het bestuur van onze gemeente voelt nu voor veel inwoners aan als een logge tanker op volle zee die bijna niet meer valt bij te sturen. Bij te veel zaken zien wij helaas eenzelfde patroon. Zoals bij de parkeerbelasting die meerdere keren werd uitgebreid en waarbij de gemeente door de rechter op onderdelen is teruggefloten.
En zeer recent ook over de aanleg van de bussluis in Bovenkerk waar ik de première van ‘2,43 m2 onrust’ heb mogen bijwonen. Zelfs na een tweede verloren rechtszaak gaat men niet terug naar de tekentafel maar wordt er weer een extern adviesbureau in de arm genomen.
Met welk doel, vragen wij ons dan af? En wie betaalt al deze extra kosten? Dit ervaren onze inwoners als een zorgelijke ontwikkeling en valt voor ons niet uit te leggen.
En we moeten niet alleen over ouderen praten maar meer kijken hoe we onze ouderen bij voor hen belangrijke onderwerpen kunnen betrekken. Gelukkig is onze motie ‘Amstelveen Leeftijdsvriendelijke Stad‘ waarmee een voorzet hiertoe wordt gegeven, unaniem aangenomen.
Er wordt te veel bepaald door een te kleine groep. Deze kleine groep loopt niet tegen dezelfde problemen aan en lijkt zich maar weinig in de ander te kunnen verplaatsen. Als we echt dicht bij de burgers willen staan zullen we beter moeten luisteren en ook wel echte invloed geven in wat hen bezighoudt!”
De moties:
🔴2.1.1 MOTIE (VVD) – Schoon spelen, vrij uitlaten
Geen idee op hoeveel “klachten” deze motie is gebaseerd. Nog minder ruimte voor de hondenbezitter en meer afgeschermde ‘plekken’. Ervaar zelf de negatieve ervaringen niet. Lees of hoor niets over katten? Naast dat ze hun behoefte overal doen zijn de vogels, zelfs in het broedseizoen, niet veilig.
50PLUS Amstelveen ziet dan ook niets in deze motie. Tegen.
🔴2.1.2 MOTIE (D66) – Betrek woningzoekenden bij woningbouwplannen in Amstelveen
Geen idee waarom we woningzoekenden van buiten de regio bij de woningbouwplannen zouden betrekken. Zeker gezien de internationale samenstelling een ondoenlijke zaak. Voor onze lokale inwoners lukt het ons al niet daarin te voorzien of om hen echt bij de plannen te betrekken. Tegen. Ook meegenomen in de algemene beschouwingen.
🟣2.1.3 MOTIE (D66) – Meer invloed uitoefenen op openbaar vervoer
Mede ingediend.
🔴2.1.4 MOTIE (D66) – Vrij om jezelf te zijn
50PLUS Amstelveen onderschrijft de mening dat iedereen zichzelf zou moeten kunnen zijn. Dit beperkt zich echter niet tot de gemeentegrenzen.
Het start bij de opvoeding en zou verder versterkt moeten worden via het onderwijs. Met de huidige oproep en het onderzoek bereik je in onze ogen alleen degenen die er al voor open staan. En het gaat nu juist net om diegenen met andere waarden en normen. Zou breder (landelijk) moeten worden opgepakt. In deze vorm tegen.
🟢2.1.5 MOTIE (BBA) – Veilig naar school over het Kazernepad
Voor.
🟣2.1.6 MOTIE (BBA) – Toezicht zorgfraude Wmo
Mede ingediend.
🟢2.1.7 MOTIE (GroenLinks) – Voorlichtingscampagne seksuele gezondheid
Mooi om aan te sluiten bij al bestaande initiatieven. En de eenmalige ludieke actie kost weinig. Elke te voorkomen ongewenste zwangerschap en/of SOA kan een grote winst zijn in meerdere opzichten. Voor.
🟣2.1.9 MOTIE (PvdA) – Maatwerk indexatie culturele instellingen
Lijkt ons een goede zaak om uit te laten zoeken waarom het hier op een andere manier gaat en het college met een voorstel te laten komen. Voor nu ook geen idee om wat voor bedrag het zou gaan? Dienen om die reden dan ook graag mede in.
Mede ingediend.
🟢2.10 MOTIE (PvdA) – Verkenning en inzet van een AI-chatbot voor gemeentelijke dienstverlening
Mits alleen als vrije keuze en als aanvulling op de site! Absoluut niet als eerste telefonische opvang zoals je bij sommige klantonvriendelijke organisaties ziet waarbij je niet voorbij de chatbot lijkt te kunnen komen.
Voor.
🟢2.11 MOTIE (PvdA) – Haal de tentoonstelling 50 jaar Blijf Groep naar Amstelveen
Voor.
🟣2.12 MOTIE (Goed voor Amstelveen) – Kinderrechten in het vizier
Mede ingediend.
🔴2.13 MOTIE (SP) – Huurder duurzaam in positie
Een sympathiek voorstel. Hier loop je echter tegen hetzelfde probleem aan als de landelijk geopperde huurbevriezing. Hoe bereik je tevens de particuliere sociale sector? En wie krijgt de meeropbrengst bij verkoop? Tegen.
🟢2.15 MOTIE (CU) – Warm hart voor een koel plan
Ons ontgaat een beetje de logica om niet te volstaan met het landelijke plan. Uiteindelijk gaat het om gedrag en daar kan een lokaal plan aan bijdragen. Goed om naar elkaar, zeker de kwetsbare groepen zoals met name ouderen, om te kijken en zelf verstandig te handelen als het te warm wordt.
Voor.
🟣2.16 MOTIE (CU) – Versterk de basis: verkenning OKO in Amstelveen
Mede ingediend.
Speelbadje park Middenhoven – foto Emiel Sjaardema
Met dit plan is in kaart gebracht hoe de gemeente de speelruimte in Amstelveen de komende jaren verder vormgeeft. Per locatie wordt afgewogen welke inrichting het beste past bij de behoeften van kinderen en jongeren. Bij de inrichting van speelplekken betrekt de gemeente de buurt actief en bij de schoolpleinen is dit in overleg met de school. (…) De zeven speelbadjes renoveren we vanwege strengere wet- en regelgeving op het gebied van waterkwaliteit en hygiëne. De badjes krijgen daarom moderne filtersystemen.
Klik op de afbeelding om te zien wat de VrrAA inhoudt
Aanval op de AOW gaat over fatsoensgrenzen heen
De manier waarop de afgelopen jaren gesproken wordt over de vergrijzing, de financiële positie van ouderen en de houdbaarheid van de AOW neemt vormen aan die niet acceptabel meer zijn. 50PLUS verzet zich daarom fel tegen de jongste aanvallen op de AOW en de toon die daarbij aan de orde is.
Nadat jarenlang de koopkracht van pensioenen is uitgehold door beperkte of soms geheel geen indexatie, wordt nu door topambtenaren de aanval geopend op de AOW, de basis van onze oudedagsvoorziening. De AOW zou moeten worden beperkt, gepensioneerden zouden alsnog premie moeten gaan betalen voor de uitkering die ze al genieten en de AOW-leeftijd zou sneller omhoog moeten. Dit alles vanuit de argumentatie: er zijn teveel ouderen.
Niet de ouderen zijn het probleem, maar de manier waarop de financiering van de AOW is geregeld. Zo gaan de topambtenaren van de Studiegroep Begrotingsruimte er aan voorbij dat werkenden weinig AOW-premie betalen, omdat zij een arbeidskorting genieten van 6000 euro en een algemene heffingskorting van 2500 euro. Daardoor betalen zij in werkelijkheid
4-8% AOW-premie. ZZP-ers betalen zelf helemaal geen premie. Het is onbegrijpelijk waarom AOW-ers dan straks 18% premie zouden moeten gaan betalen.
De ambtenaren die het advies opstelden voor een nieuw kabinet, noemen de vergrijzing van ons land ‘met stip het belangrijkste probleem voor de komende jaren’. Door zulke uitspraken schrikken steeds meer mensen in ons land niet meer terug voor steeds grovere beelden. De vergrijzing wordt door de media soms al voorgesteld als een financieel blok aan het been, 50-plussers worden door SIRE afgeschilderd als uitgerangeerden en de alleroudsten door opinion makers als ‘dor hout’.
50PLUS zal geen enkele aantasting van de AOW steunen. De AOW moet staan als een huis. De partij heeft in de Eerste Kamer weten te bewerkstelligen dat de koppeling van de AOW aan het minimumloon werd hersteld. In de Tweede Kamer had de stem van 50PLUS beslissend kunnen zijn voor een pensioenreferendum. Door deze recente ontwikkelingen en plannen zullen AOW en pensioen onze speerpunten worden bij de komende Tweede Kamerverkiezingen, naast zorg en wonen.
In Memoriam Ton Lammertink
In Memoriam Ton Lammertink
23-08-1955 30-06-2025
Vorige week is onze politieke vriend Ton Lammertink overleden. Dit afscheid kwam niet
helemaal onverwacht. Zijn strijd tegen de gevreesde ziekte was bekend, maar nu is het
doek dan toch echt gevallen. Hij is 69 jaar geworden.
Ton is al lang bij de landelijke en lokale politiek betrokken geweest. Voorzitter LPF
Zoetermeer. Grondlegger van de landelijke partij Trots en medeoprichter van de lokale
partij 50PLUS Zoetermeer. Bij veel verkiezingscampagnes van 50PLUS was hij achter de
schermen actief. De laatste jaren trok hij intensief op met zijn goede vriendin Liane den
Haan en was actief betrokken bij het oprichten van haar partij GOUD.
Zoals in zijn rouwkaart beschreven:
Ton heeft geleefd zoals hij was: warm, oprecht, eigenwijs en altijd in voor een grap. Het
afscheid van Ton vindt in besloten kring plaats, in de sfeer die bij Ton paste.
Wij wensen Carla en de familie alle sterkte met het verwerken van dit verdriet.
50PLUS Noord zoekt kandidaten voor de gemeenteraad
Word het gezicht van 50PLUS in uw gemeente!
Bent u betrokken bij uw buurt en wilt u echt het verschil maken voor senioren in uw gemeente? 50PLUS Noord is op zoek naar enthousiaste kandidaten die zich namens onze partij willen inzetten in de gemeenteraad. Samen zorgen we dat de stem van 50-plussers gehoord blijft worden op lokaal niveau, over onderwerpen als zorg, wonen, mobiliteit en leefbaarheid.
Wilt u meedenken over beleid dat ertoe doet en zich inzetten voor een sterke, sociale en veilige samenleving? Meld u dan vóór 15 augustus 2025 aan. Lees de volledige oproep in de PDF hieronder en ontdek hoe u zich kandidaat kunt stellen.
Samen bouwen we aan een toekomst waarin iedereen telt — jong én oud!
Klik hier voor het artikel
Sollicitatie voor lijsttrekker en kandidaten TK2025 verlengd
Sollicitatie voor lijsttrekker TK2025 verlengd t/m. 8 augustus 2025
Het Hoofdbestuur van 50PLUS heeft de kandidatuur voor de nieuwe lijsttrekker van 50PLUS vanaf vrijdag, 6 juni 2025 opengesteld en verlengd deze openstelling tot en met dinsdag, 8 augustus 2025 om 23.59 uur. De nieuwe lijsttrekker zal bij de komende Tweede Kamerverkiezingen de lijst aanvoeren van de 50PLUS partij.
Het Hoofdbestuur heeft een profiel samengesteld specifiek voor de lijsttrekker.
Naast de eisen waaraan iedere Tweede Kamerkandidaat moet voldoen zijn de eisen voor de lijsttrekker als volgt:
Kandidaten die niet aan deze extra eisen voldoen, worden verzocht niet te solliciteren of zullen anders niet voor een gesprek worden uitgenodigd.
Daarnaast heeft het Hoofdbestuur de: Sollicitatie Tweede Kamerleden verlengd t/m. 18 juli 2025.
Voor de eisen van de Tweede Kamer kandidaten [klik hier].
Kandidaten die belangstelling hebben voor deze functies kunnen een sollicitatiebrief en een beknopt CV sturen aan de voorzitter van 50PLUS via voorzitter@50pluspartij.nl
Tegenbewijsregeling Box 3
De Eerste Kamer behandelde op 7 juli de Tegenbewijsregeling Box 3. Senator van Rooijen voerde namens 50PLUS het woord.
Van Rooijen: ‘De AOW moet staan als een huis’
‘De AOW is de hoeksteen van ons sociale stelsel en daar mag niet aan gesleuteld worden. Grijpgrage handen willen de AOW hervormen, versoberen, bezuinigen, inkomensafhankelijk maken of flexibiliseren, bij voorbeeld om de extra uitgaven aan defensie te financieren. Dat mag nooit gebeuren. De AOW moet staan als een huis. Het is de laatste eenvoudige en goed uitvoerbare staatsvoorziening. Afblijven dus.’ Die waarschuwing uitte Eerste Kamerlid Martin van Rooijen van 50PLUS dinsdag tijdens het debat over de Voorjaarsnota van de regering in de Eerste Kamer.
Van Rooijen vindt het verwonderlijk dat er niet nadrukkelijker gekeken wordt naar beperking van de arbeidskorting, de grootste veelvraat binnen de begroting. ‘Tal van nieuwe regelingen en voorzieningen waar we voorheen op konden bouwen, hebben geleden onder de voorrang die is gegeven aan de arbeidskorting. In 2001 bedroeg die nog 2,3 miljard euro. In de miljoenennota voor dit jaar gaat het al om 25,5 miljard euro.’
Van Rooijen wijst er op dat de arbeidskorting een belastingverlaging is, die alleen wordt gegeven aan werkenden en waarvan ouderen dus zijn uitgesloten. 50PLUS noemt dat ronduit ‘vijandig.’
De snelle verhoging van het budget voor Defensie naar 5% van het nationaal inkomen kan er volgens de leider van 50PLUS toe leiden dat er minder efficiënt met geld wordt omgegaan. Met de recente verhoging van het defensiebudget naar 2% heeft Nederland al een grote inspanning geleverd. Het is volgens Van Rooijen verstandig nu een paar jaar pas op de plaats te maken. In die tijd kan een plan worden uitgewerkt waarin samenwerking en synergie met de NAVO-partners centraal staat.
Voor 50PLUS is het volledig afschaffen van de successierechten, ofwel de erfbelasting, een topprioriteit. ‘Het is de meest gehate belasting. Ook omdat er al meerdere keren belasting over betaald is.’ Zweden en Oostenrijk hebben deze belasting al naar de geschiedenis verwezen. De komende jaren zal er volgens van Rooijen meer dan 1000 miljard euro worden geërfd. ‘De Staat heeft daar geen enkel recht op.’