Op de debat- en vergaderrollen voor 11 juni 2025 stonden onder andere de volgende zaken: Olmenhof, Speelruimteplan, short stay Kronenburg, Schiphol en meer.

134 appartementen specifiek voor senioren die intensieve verpleeghuiszorg nodig hebben – foto Emiel Sjaardema
Raadsdebatten
Projectnota Olmenhof – Landtong 2
De nota draagt bij aan de uitvoering van de Woonzorgvisie ouderen 2022-2040 en de Woonvisie 2023-2030.
Philip Bodenstaff – 50PLUS: “De nieuwe Olmenhof aan Landtong 2 in Amstelveen wordt een modern en energiezuinig zorgcomplex met 134 appartementen, specifiek voor senioren die intensieve verpleeghuiszorg nodig hebben (zoals mensen met dementie of lichamelijke beperkingen). We zijn dan ook blij met de uitbreiding van 97 naar 134 zorgplekken.
50PLUS Amstelveen is blij met deze ontwikkeling, omdat het bijdraagt aan:
* Voldoende en moderne zorgplekken: het voorziet in de groeiende behoefte aan gespecialiseerde woonzorgplekken voor kwetsbare ouderen.
* Verbeterde kwaliteit van leven: met een dementievriendelijke binnentuin en een energiezuinige omgeving wordt de levenskwaliteit van bewoners aanzienlijk verbeterd.
* Doorstroom op de woningmarkt: het vrijmaken van andere woningen doordat senioren met specifieke zorgbehoeften passende huisvesting vinden.
De locatie, nabij winkelcentrum Groenhof, heeft een redelijk goede bereikbaarheid met openbaar vervoer en toegang tot voorzieningen.
We begrijpen dat er voldoende parkeergelegenheid voor personeel, bezoekers en bewoners zal worden gerealiseerd, zonder dat dit voor overlast zorgt.
50PLUS zal de bouw van het nieuwe Olmenhof steunen.”

Kinderen bij speelbadje – foto: Amstelveen.nl
Speelruimteplan ‘Groene speelplekken voor iedereen’
Met het speelruimteplan ‘Groene speelplekken voor iedereen’ is in kaart gebracht hoe de gemeente de speelruimte in Amstelveen de komende jaren verder vormgeeft. Per locatie wordt afgewogen welke inrichting het beste past bij de behoeften van kinderen en jongeren. Bij de inrichting van speelplekken betrekt de gemeente de buurt actief en bij de schoolpleinen is dit in overleg met de school. Nieuw is de verdere ontwikkeling van speellandschappen waar de jeugd van 0 tot 18 jaar samen kunnen spelen en er voldoende uitdaging is voor tieners. De zeven speelbadjes renoveren we vanwege strengere wet- en regelgeving op het gebied van waterkwaliteit en hygiëne. De badjes krijgen daarom moderne filtersystemen.
Wim Visser – 50PLUS: “50PLUS Amstelveen steunt het Speelruimteplan en de ambitie om te investeren in veilige, groene en inclusieve speelplekken. Spelen is belangrijk voor kinderen, maar ook voor de sociale samenhang in onze buurten.
Wat ons opvalt, is dat er bij geen enkele speelplek of pierenbadje toegankelijke sanitaire voorzieningen aanwezig zijn. Dat is niet alleen lastig voor kinderen, maar ook voor ouders en grootouders die hen begeleiden en vaak ook toezicht houden op de kinderen en de speeltoestellen.
Wij roepen het college op om bij de verdere uitwerking van het plan structureel aandacht te besteden aan sanitaire voorzieningen bij speelplekken, zeker op de wat grotere locaties waar kinderen en hun begeleiders langere tijd verblijven. Graag zouden wij van de wethouder vernemen of er ruimte is dit aspect aan het Speelruimteplan toe te voegen.
Daarnaast willen we wijzen op de forse investering van 1,5 miljoen euro voor zwemwaterinstallaties bij de pierenbadjes. Door nieuwe regelgeving is heroverweging nodig, maar wij zijn ervan overtuigd dat alternatieven zoals waterspeeltuinen met sproeiers niet alleen goedkoper, maar ook leuker en duurzamer kunnen zijn.
Daarom pleiten wij ervoor om deze investering nog niet vast te leggen, maar eerst het participatietraject met bewoners af te wachten en de alternatieven serieus te onderzoeken.”
In de Raadsvergadering – Emiel Sjaardema

2.1 Strategische Agenda Schiphol
Actualisering van het uit 2019 daterende beleidskader ‘Position paper Schiphol’. De actualisering is het resultaat van een unaniem aangenomen motie door de raad. Ondanks dat de Rijksoverheid het bevoegd gezag is voor Schiphol, heeft het gemeentelijke bestuur behoefte om de korte, middellange en lange termijn qua strategische inzet te beschrijven. Deze vormt hiermee het kader voor bestuurlijke en ambtelijke inzet voor, met en over Schiphol.
“Voor 50PLUS Amstelveen staat de gezondheid voor inwoners op 1!
Alle moties en amendementen die daaraan voldoen dienen wij dan ook graag mede in of zullen wij steunen.
Wij sluiten echter niet onze ogen voor de economische gevolgen en het feit dat de vliegtuigen al schoner en stiller worden. Het rücksichtslos maximeren en terugbrengen naar 400.000 vliegbewegingen, en de later aangepaste tekst naar significante reductie, zien wij dan ook als symboolpolitiek en zullen deze dan ook niet steunen.
Ook zien wij niets in het steunen van gesubsidieerde partijen om eindeloze rechtszaken tegen de subsidieverstrekker te voeren.”
1.1 Amendementen, de 50PLUS-stem en opmerkingen
🟢 bbA – Recht doen aan inwoners en gezonde leefomgeving – mede ingediend
🔴 CU – Van overleg naar invloed – bredere bondgenootschappen voor Amstelveen. Alle bondgenootschappen inclusief gesubsidieerde clubs?
🔴D66 – Schiphol in balans – Ook al is het eerder genoemde maximum van 400.000 vliegbewegingen afgezwakt geloven wij niet in deze eenzijdige beperking.
1.2 Moties, de 50PLUS-stem en opmerkingen
🔴 CU – Van meetwaarde naar meerwaarde – Zicht op relevante informatie. Wie betaalt deze? Eens, maar kunnen we er dan ook vervolg aan geven? Valt wel in de categorie ‘inwoners op 1’. Sympathiek voorstel. Echter twijfel over de kosten en hoe hier dan vervolg aan te geven.
🟢 D66 – Inzet Schipholomgevingsfonds – Plan om subsidies optimaal in te zetten. Sympathiek, maar verbaasd dat dit dan nog niet al gebeurde? Mede ingediend.
🔴 SP – Aandacht arbeidsomstandigheden Schiphol – Super belangrijk, echter niet aan ons als raad om uitspraken te doen hoe een werkgever, ook nog eens buiten onze gemeente, met arbeidsomstandigheden om zou moeten gaan.

Short stay in Kronenburg-Uilenstede? Foto: Amstelveen.nl
3.0 Wijziging programma Campusontwikkeling Kronenburg-Uilenstede
In 2021 is door de raad positief besloten tot de ontwikkeling van een grote studentencampus Kronenburg. Met de daaropvolgende uitspraak van de Raad van State in 2022 zijn grote aantallen studentenwoningen op de campus onmogelijk bevonden vanwege de aanvliegroute van Schiphol. Voorliggend besluit gaat over het vaststellen van een Tijdelijke Alternatieve Maatregel-Omgevingsplan (TAM). Het aangepaste bouwprogramma is, gezien de huidige situatie en regels, het best haalbare plan. Als de gemeenteraad geen toestemming geeft voor dit aangepaste plan, dan komt de herontwikkeling van Kronenburg stil te liggen voor onbepaalde tijd. De raad zal in het najaar worden gevraagd te beslissen over het Omgevingsplan.
Stemuitslag
🔴
Stemverklaring
“50PLUS Amstelveen stemt tegen omdat short stay units geen structurele oplossing bieden voor het woningtekort voor onze jongeren. Ook geeft het teveel onzekerheid voor de huurders en wordt het slechts gebruikt om de huidige richtlijnen te omzeilen.”
3.1 Vaststellen jaarstukken 2024
Het college legt aan de raad over elk begrotingsjaar verantwoording af over het door haar gevoerde bestuur onder overlegging van de jaarrekening en het jaarverslag. De jaarstukken gaan in op wat er in 2024 is bereikt (effectindicatoren) en wat daarvoor is gedaan (prestatie-indicatoren).
Stemuitslag
🟢
3.2 Koersplan Werk & Inkomen
Het koersplan werk & inkomen beschrijft de vier kernopgaven voor deze afdeling binnen de gemeentelijke organisatie. Het plan is een uitwerking van en gebaseerd op o.a. de nota sociaal domein, het coalitieakkoord en landelijke wet- en regelgeving.
Stemuitslag
🟢
Stemverklaring
“Betreft een mooie eerste opzet. Wij gaan ervan uit dat bij het vervolg rekening wordt gehouden met leeftijdsdiscriminatie en als gevolg daarvan extra maatregelen zullen worden genomen om met name de oudere deelnemers extra te ondersteunen. Voor nu stemmen wij voor.”

3.6 Beeldkwaliteitsplan Stadshart Amstelveen 2025
Het Beeldkwaliteitsplan Stadshart beschrijft de gewenste beeldkwaliteit van de bebouwing en de buitenruimte, met toetsbare criteria voor toekomstige ontwikkelingen. Het plan is al in 2018 door de raad vastgesteld, maar er speelt een grote diversiteit aan initiatieven én opgaven om het gebied o.a. klimaatadaptief en toekomstbestending te maken. Daarom is het plan uitgebreid, zodat het recht doet aan enerzijds de grote ruimtelijke verschillen die er zijn in de wijk, en anderzijds een ruimer en op waarde gebaseerd afwegingskader biedt.
Stemuitslag
🟢
3.7 Ontheffing verplichting ingezetenschap wethouder
Een wethouder is wettelijk verplicht te wonen in de gemeente waar hij wethouder is. De gemeenteraad kan voor hiervoor ontheffing verlenen. De raad wordt gevraagd de ontheffing die eerder is gegeven aan wethouder Elzakalai te verlengen.
Stemuitslag
🟢
Uitnodiging
Beste Gelderse Leden,
De afgelopen dagen hebben we ervaren hoe snel het politieke landschap kan veranderen.
Op 14 juni a.s. kunnen wij u bijpraten en uw vragen beantwoorden tijdens de Provinciale ledenvergadering van 50PLUS Gelderland.
We hebben een boeiende agenda, [KLIK HIER] voor de agenda.
De Provinciale Ledenvergadering vangt aan om 10:30 uur (inloop vanaf 10:00 uur) en wordt gehouden in:
Eetcafé ’t Dorp, Flessestraat 54 te Heteren. Er is voldoende parkeergelegenheid voor de locatie.
Wij spreken de wens uit dat u zich voor deze belangrijke vergadering aan zult melden door een bevestiging van uw aanwezigheid te mailen aan secretariaat@50plusgelderland.nl
Nelleke de Jong,
Secretaris
Uinodiging
Beste Gelderse Leden,
De afgelopen dagen hebben we ervaren hoe snel het politieke landschap kan veranderen.
Op 14 juni a.s. kunnen wij u bijpraten en uw vragen beantwoorden tijdens de Provinciale ledenvergadering van 50PLUS Gelderland.
We hebben een boeiende agenda, [KLIK HIER] voor de agenda.
De Provinciale Ledenvergadering vangt aan om 10:30 uur (inloop vanaf 10:00 uur) en wordt gehouden in:
Eetcafé ’t Dorp, Flessestraat 54 te Heteren. Er is voldoende parkeergelegenheid voor de locatie.
Wij spreken de wens uit dat u zich voor deze belangrijke vergadering aan zult melden door een bevestiging van uw aanwezigheid te mailen aan secretariaat@50plusgelderland.nl
Nelleke de Jong,
Secretaris
11 juni 2025-Raadsdebat en -vergadering
Op de debat- en vergaderrollen voor 11 juni 2025 stonden onder andere de volgende zaken: Olmenhof, Speelruimteplan, short stay Kronenburg, Schiphol en meer.
134 appartementen specifiek voor senioren die intensieve verpleeghuiszorg nodig hebben – foto Emiel Sjaardema
Raadsdebatten
Projectnota Olmenhof – Landtong 2
De nota draagt bij aan de uitvoering van de Woonzorgvisie ouderen 2022-2040 en de Woonvisie 2023-2030.
Philip Bodenstaff – 50PLUS: “De nieuwe Olmenhof aan Landtong 2 in Amstelveen wordt een modern en energiezuinig zorgcomplex met 134 appartementen, specifiek voor senioren die intensieve verpleeghuiszorg nodig hebben (zoals mensen met dementie of lichamelijke beperkingen). We zijn dan ook blij met de uitbreiding van 97 naar 134 zorgplekken.
50PLUS Amstelveen is blij met deze ontwikkeling, omdat het bijdraagt aan:
* Voldoende en moderne zorgplekken: het voorziet in de groeiende behoefte aan gespecialiseerde woonzorgplekken voor kwetsbare ouderen.
* Verbeterde kwaliteit van leven: met een dementievriendelijke binnentuin en een energiezuinige omgeving wordt de levenskwaliteit van bewoners aanzienlijk verbeterd.
* Doorstroom op de woningmarkt: het vrijmaken van andere woningen doordat senioren met specifieke zorgbehoeften passende huisvesting vinden.
De locatie, nabij winkelcentrum Groenhof, heeft een redelijk goede bereikbaarheid met openbaar vervoer en toegang tot voorzieningen.
We begrijpen dat er voldoende parkeergelegenheid voor personeel, bezoekers en bewoners zal worden gerealiseerd, zonder dat dit voor overlast zorgt.
50PLUS zal de bouw van het nieuwe Olmenhof steunen.”
Kinderen bij speelbadje – foto: Amstelveen.nl
Speelruimteplan ‘Groene speelplekken voor iedereen’
Met het speelruimteplan ‘Groene speelplekken voor iedereen’ is in kaart gebracht hoe de gemeente de speelruimte in Amstelveen de komende jaren verder vormgeeft. Per locatie wordt afgewogen welke inrichting het beste past bij de behoeften van kinderen en jongeren. Bij de inrichting van speelplekken betrekt de gemeente de buurt actief en bij de schoolpleinen is dit in overleg met de school. Nieuw is de verdere ontwikkeling van speellandschappen waar de jeugd van 0 tot 18 jaar samen kunnen spelen en er voldoende uitdaging is voor tieners. De zeven speelbadjes renoveren we vanwege strengere wet- en regelgeving op het gebied van waterkwaliteit en hygiëne. De badjes krijgen daarom moderne filtersystemen.
Wim Visser – 50PLUS: “50PLUS Amstelveen steunt het Speelruimteplan en de ambitie om te investeren in veilige, groene en inclusieve speelplekken. Spelen is belangrijk voor kinderen, maar ook voor de sociale samenhang in onze buurten.
Wat ons opvalt, is dat er bij geen enkele speelplek of pierenbadje toegankelijke sanitaire voorzieningen aanwezig zijn. Dat is niet alleen lastig voor kinderen, maar ook voor ouders en grootouders die hen begeleiden en vaak ook toezicht houden op de kinderen en de speeltoestellen.
Wij roepen het college op om bij de verdere uitwerking van het plan structureel aandacht te besteden aan sanitaire voorzieningen bij speelplekken, zeker op de wat grotere locaties waar kinderen en hun begeleiders langere tijd verblijven. Graag zouden wij van de wethouder vernemen of er ruimte is dit aspect aan het Speelruimteplan toe te voegen.
Daarnaast willen we wijzen op de forse investering van 1,5 miljoen euro voor zwemwaterinstallaties bij de pierenbadjes. Door nieuwe regelgeving is heroverweging nodig, maar wij zijn ervan overtuigd dat alternatieven zoals waterspeeltuinen met sproeiers niet alleen goedkoper, maar ook leuker en duurzamer kunnen zijn.
Daarom pleiten wij ervoor om deze investering nog niet vast te leggen, maar eerst het participatietraject met bewoners af te wachten en de alternatieven serieus te onderzoeken.”
In de Raadsvergadering – Emiel Sjaardema
2.1 Strategische Agenda Schiphol
Actualisering van het uit 2019 daterende beleidskader ‘Position paper Schiphol’. De actualisering is het resultaat van een unaniem aangenomen motie door de raad. Ondanks dat de Rijksoverheid het bevoegd gezag is voor Schiphol, heeft het gemeentelijke bestuur behoefte om de korte, middellange en lange termijn qua strategische inzet te beschrijven. Deze vormt hiermee het kader voor bestuurlijke en ambtelijke inzet voor, met en over Schiphol.
“Voor 50PLUS Amstelveen staat de gezondheid voor inwoners op 1!
Alle moties en amendementen die daaraan voldoen dienen wij dan ook graag mede in of zullen wij steunen.
Wij sluiten echter niet onze ogen voor de economische gevolgen en het feit dat de vliegtuigen al schoner en stiller worden. Het rücksichtslos maximeren en terugbrengen naar 400.000 vliegbewegingen, en de later aangepaste tekst naar significante reductie, zien wij dan ook als symboolpolitiek en zullen deze dan ook niet steunen.
Ook zien wij niets in het steunen van gesubsidieerde partijen om eindeloze rechtszaken tegen de subsidieverstrekker te voeren.”
1.1 Amendementen, de 50PLUS-stem en opmerkingen
🟢 bbA – Recht doen aan inwoners en gezonde leefomgeving – mede ingediend
🔴 CU – Van overleg naar invloed – bredere bondgenootschappen voor Amstelveen. Alle bondgenootschappen inclusief gesubsidieerde clubs?
🔴D66 – Schiphol in balans – Ook al is het eerder genoemde maximum van 400.000 vliegbewegingen afgezwakt geloven wij niet in deze eenzijdige beperking.
1.2 Moties, de 50PLUS-stem en opmerkingen
🔴 CU – Van meetwaarde naar meerwaarde – Zicht op relevante informatie. Wie betaalt deze? Eens, maar kunnen we er dan ook vervolg aan geven? Valt wel in de categorie ‘inwoners op 1’. Sympathiek voorstel. Echter twijfel over de kosten en hoe hier dan vervolg aan te geven.
🟢 D66 – Inzet Schipholomgevingsfonds – Plan om subsidies optimaal in te zetten. Sympathiek, maar verbaasd dat dit dan nog niet al gebeurde? Mede ingediend.
🔴 SP – Aandacht arbeidsomstandigheden Schiphol – Super belangrijk, echter niet aan ons als raad om uitspraken te doen hoe een werkgever, ook nog eens buiten onze gemeente, met arbeidsomstandigheden om zou moeten gaan.
Short stay in Kronenburg-Uilenstede? Foto: Amstelveen.nl
3.0 Wijziging programma Campusontwikkeling Kronenburg-Uilenstede
In 2021 is door de raad positief besloten tot de ontwikkeling van een grote studentencampus Kronenburg. Met de daaropvolgende uitspraak van de Raad van State in 2022 zijn grote aantallen studentenwoningen op de campus onmogelijk bevonden vanwege de aanvliegroute van Schiphol. Voorliggend besluit gaat over het vaststellen van een Tijdelijke Alternatieve Maatregel-Omgevingsplan (TAM). Het aangepaste bouwprogramma is, gezien de huidige situatie en regels, het best haalbare plan. Als de gemeenteraad geen toestemming geeft voor dit aangepaste plan, dan komt de herontwikkeling van Kronenburg stil te liggen voor onbepaalde tijd. De raad zal in het najaar worden gevraagd te beslissen over het Omgevingsplan.
Stemuitslag
🔴
Stemverklaring
“50PLUS Amstelveen stemt tegen omdat short stay units geen structurele oplossing bieden voor het woningtekort voor onze jongeren. Ook geeft het teveel onzekerheid voor de huurders en wordt het slechts gebruikt om de huidige richtlijnen te omzeilen.”
3.1 Vaststellen jaarstukken 2024
Het college legt aan de raad over elk begrotingsjaar verantwoording af over het door haar gevoerde bestuur onder overlegging van de jaarrekening en het jaarverslag. De jaarstukken gaan in op wat er in 2024 is bereikt (effectindicatoren) en wat daarvoor is gedaan (prestatie-indicatoren).
Stemuitslag
🟢
3.2 Koersplan Werk & Inkomen
Het koersplan werk & inkomen beschrijft de vier kernopgaven voor deze afdeling binnen de gemeentelijke organisatie. Het plan is een uitwerking van en gebaseerd op o.a. de nota sociaal domein, het coalitieakkoord en landelijke wet- en regelgeving.
Stemuitslag
🟢
Stemverklaring
“Betreft een mooie eerste opzet. Wij gaan ervan uit dat bij het vervolg rekening wordt gehouden met leeftijdsdiscriminatie en als gevolg daarvan extra maatregelen zullen worden genomen om met name de oudere deelnemers extra te ondersteunen. Voor nu stemmen wij voor.”
3.6 Beeldkwaliteitsplan Stadshart Amstelveen 2025
Het Beeldkwaliteitsplan Stadshart beschrijft de gewenste beeldkwaliteit van de bebouwing en de buitenruimte, met toetsbare criteria voor toekomstige ontwikkelingen. Het plan is al in 2018 door de raad vastgesteld, maar er speelt een grote diversiteit aan initiatieven én opgaven om het gebied o.a. klimaatadaptief en toekomstbestending te maken. Daarom is het plan uitgebreid, zodat het recht doet aan enerzijds de grote ruimtelijke verschillen die er zijn in de wijk, en anderzijds een ruimer en op waarde gebaseerd afwegingskader biedt.
Stemuitslag
🟢
3.7 Ontheffing verplichting ingezetenschap wethouder
Een wethouder is wettelijk verplicht te wonen in de gemeente waar hij wethouder is. De gemeenteraad kan voor hiervoor ontheffing verlenen. De raad wordt gevraagd de ontheffing die eerder is gegeven aan wethouder Elzakalai te verlengen.
Stemuitslag
🟢
Wie bewaakt uw AOW? 50PLUS!
Wilders heeft de stekker uit het kabinet getrokken en daarmee is opnieuw onduidelijkheid ontstaan over de toekomst van belangrijke voorzieningen, zoals de AOW. In deze onzekere tijden is het belangrijker dan ooit dat de belangen van ouderen goed worden verdedigd.
In dit korte filmpje maakt 50PLUS duidelijk waar wij voor staan: zekerheid voor senioren, een sterke AOW en respect voor de generatie die Nederland heeft opgebouwd. Terwijl andere partijen ruzie maken over macht en posities, blijft 50PLUS zich inzetten voor wat écht telt.
Bekijk het filmpje hieronder en zie waarom uw stem op 50PLUS het verschil maakt. Alleen 50PLUS bewaakt uw AOW.
Oproep tot Kandidatuur: Voorzitters Programmacommissie en Kandidaatstellingscommissie
Kandidatuur voorzitters Programmacommissie en Kandidaatstellingscommissie 50PLUS opengesteld van donderdag, 5 juni 2025 tot donderdag, 12 juni 2025.
Na een geslaagde Algemene Ledenvergadering (ALV) in Haarlem staat 50PLUS nu voor de volgende uitdaging. Het kabinet Schoof is gevallen met als gevolg dat wij ons richten op de komende Tweede Kamerverkiezingen.
De eerste stap is een ALV op 28 juni aanstaande. In deze vergadering kiezen de leden:
Wij vragen geïnteresseerden in een van deze functies te solliciteren vóór 12 juni 2025.
Functieprofiel Voorzitter van de Programmacommissie [klikt hier].
Functieprofiel van Voorzitter van de Kandidaatstellingscommissie [klik hier].
Locatie en agenda ALV wordt nog bekend gemaakt. Aanvangstijd is 10.30 uur,
Daarnaast vragen wij betrokken leden, die plaats willen nemen in een van deze commissies om ook vóór 12 juni 2025 te reageren.
Voor de sollicitaties voor een van de twee voorzittersposten en deelname aan een van de twee commissies stuurt u een brief en beknopt CV aan de voorzitter 50PLUS op het emailadres voorzitter@50pluspartij.nl
Sollicitanten moeten beschikbaar zijn voor diverse gesprekken op donderdag, 12 juni 2025.
De sluitingsdatum voor deze functies is gesteld op woensdag, 11 juni 2025 23.59 uur
Hoogachtend,
Voorzitter 50PLUS
Willem Dekker
Van Rooijen: “Onverantwoord dat PVV kabinet laat vallen, tijd voor regering van gedeelde idealen”
Reactie van de partijleider van 50PLUS en Eerste Kamerlid Martin van Rooijen op het terugtrekken van de PVV uit de regeringscoalitie
Het besluit van de eenmans-politieke partij PVV om te regeringscoalitie te verlaten is een onverantwoorde beslissing van het enige lid van die partij (i.c. Geert Wilders).
Zijn besluit om alweer een regering die hij steunt te laten vallen, komt op een moment dat dringende politieke vraagstukken vragen om samenwerking en kordaat optreden.
We zien vandaag in de wereld vrijwel elke dag de schadelijke gevolgen van politici, die meer uit zijn op confrontaties dan op samenwerking en op het overbruggen van politieke verschillen.
Nieuwe Tweede Kamerverkiezingen bieden nu zicht op een regering die niet gefundeerd is op gebundeld ongenoegen, maar op gedeelde idealen. Daaraan heeft het in dit kabinet ontbroken.
Voor 50PLUS betekenen nieuwe verkiezingen de kans om ook in de Tweede Kamer weer de belangen van 50-plussers voor het voetlicht te brengen. Uit recent kiezersonderzoek van de partij blijkt daaraan een groeiende behoefte onder met name 50- en 60-plussers.
Politieke agenda biedt 50PLUS volop kansen op grote comeback
‘Er zijn volop kansen voor een grote comeback van de politieke partij 50PLUS. De groep 50-plussers groeit, en de vraagstukken waar deze groep mee te maken krijgt, groeien zo mogelijk nog veel harder’, zei partijleider en Eerste Kamerlid Martin van Rooijen zaterdag op de ledenvergadering van 50PLUS in Haarlem. Hij heeft er dan ook alle vertrouwen in dat 50PLUS de weg weet te vinden naar een krachtig herstel.
Bij de behandeling van de Wet toekomst pensioenen in de Tweede Kamer is het belang van 50-plussers volgens Van Rooijen te weinig aan de orde gekomen. Dat is het geval bij veel meer onderwerpen. ‘We praten de komende tijd over de belastingwetgeving, de successiebelasting, het asielbeleid, klimaat, milieu, bouwen, wonen en de zorg. Dat zijn allemaal onderwerpen waarbij de belangen van ouderen beter in beeld gebracht kunnen en moeten worden. Het schaadt hun belangen als dat niet gebeurt.’
Met slechts één vertegenwoordiger in de Eerste Kamer kan 50PLUS niet een krachtige vuist maken. Maar politieke druk zetten en samenwerken met andere partijen werkt ook dan vaak nog, stelt Van Rooijen. ‘Het kabinet-Rutte beloofde dat de koppeling tussen het minimumloon en de uitkeringen zou blijven bestaan, maar de AOW werd daarbij uitgezonderd. Toch lukte het in de Eerste Kamer om vanuit een eenmansfractie voldoende steun te krijgen voor een motie om de koppeling te behouden. Zulke samenwerkingen smeden kost veel tijd, en helaas stranden ze vaak toch nog op het laatste moment op een tekort van een of twee zetels.’
De recente geschiedenis van 50PLUS leert volgens Van Rooijen dat doorvechten loont. De les is ook dat 50-plussers hun politieke invloed vergroten als ze bij alle verkiezingen op 50PLUS stemmen, of het nu voor de Tweede Kamer is, de provincie of de gemeente. Van Rooijen: ‘Het verkiezingspotentieel groeit, evenals het draagvlak onder de bevolking. De terugweg van 50PLUS is dan ook al ingezet.’
Verkeersplan sluit ouderen uit!
“Dit college houdt in haar plannen altijd veel rekening met vergroening, duurzaamheid en studenten. Maar de steeds groter wordende groep ouderen wordt structureel over het hoofd gezien. Voor hen is dichtbij parkeren een voorwaarde om überhaupt deel te nemen aan het openbare leven.” – Piet der Kinderen, commissielid 50PLUS
Op 20 mei stelde de gemeenteraad van Eindhoven een nieuw Verkeerscirculatieplan (VCP) vast voor het gebied binnen de ring. Het doel: doorgaand autoverkeer verplaatsen naar de ring, zodat het centrum rustiger en veiliger wordt. Tegelijk gaat de maximumsnelheid op de ring omlaag naar 50 km/u en komen er nieuwe kruisingen en bruggen.
Hoewel het plan inzet op duurzaamheid en leefbaarheid, laat het een groeiende groep Eindhovenaren in de kou staan. Ouderen en mensen met een beperking worden simpelweg vergeten. Zij zijn vaak afhankelijk van de auto om boodschappen te doen, familie te bezoeken of naar de huisarts te gaan. Voor hen is dichtbij parkeren geen luxe, maar noodzaak.
Voorstellen genegeerd
50PLUS stelde voor om extra parkeerzones te realiseren bij belangrijke voorzieningen en de verstrekking van gehandicaptenparkeerkaarten te verruimen. Helaas werden deze voorstellen direct van tafel geveegd.
50PLUS blijft zich inzetten voor een stad waarin iedereen zich vrij kan bewegen en prettig ouder kan worden. Een stad waarin duurzaamheid hand in hand gaat met sociale rechtvaardigheid. Omdat het huidige VCP daar niet aan bijdraagt, stemden wij tegen het voorstel.
Laat van je horen! Merk je iets op in jouw buurt dat hiermee te maken heeft — zoals verdwenen parkeerplekken of ontoegankelijke voorzieningen? Laat het ons weten! Samen maken we Eindhoven écht voor iedereen.
Benieuwd naar de volledige bijdrage van Piet der Kinderen over dit onderwerp in Groot Eindhoven? Lees het artikel hier voor meer achtergrond en toelichting.
Speech Martin van Rooijen op Algemene ledenvergadering
Elke stemt telt
1.U heeft een interessante presentatie gezien van onze kansen om aanzienlijk te groeien. Dat zijn kansen die wij moeten pakken, om zo de belangen van de ouderen in Nederland veel duidelijker in beeld te brengen.
2. Ik ben heel erg blij met de resultaten van dat onderzoek, want het valt niet mee om helemaal in je eentje punten te maken voor die vele miljoenen landgenoten, die een sterke aanwezigheid in Kamers, Staten en Raden zo goed kunnen gebruiken.
3. Mijn ene stem geldt allereerst u. Maar de Staten-Generaal in Den Haag heeft 150 plus 75 stemmen, samen 225. Dus 224 leden hebben eerst andere belangen af te wegen, voordat ze aan u toekomen. Mijn ene stem is altijd voor u!
4. Maar ik moet dus wel altijd op zoek naar heel veel andere stemmen om een meerderheid te krijgen en dus iets aangenomen te krijgen wat echt in uw belang is. In de Tweede Kamer hebben we helemaal niemand.
5. Ik heb er alle vertrouwen in dat het partijbestuur de weg weet te vinden naar een krachtig herstel van 50PLUS. Intussen blijf ik mijn best doen. Ik zal daar een paar voorbeelden van geven van de laatste tijd.
6. Het vorige kabinet, Rutte 4, had in zijn regeerakkoord afgesproken dat de koppeling tussen minimumloon en uitkeringen zou blijven bestaan, behalve voor de AOW!
7. Groot alarm! Dat was dus wel de meerderheid, die daar vóór zou gaan stemmen. Hoe kan je dat nog tegenhouden?
8. In debat met minister-president Rutte diende ik een motie in om de koppeling te behouden. En in de Eerste Kamer kreeg ik een meerderheid! Rutte was niet blij, maar uiteindelijk, maanden later, accepteerde hij mijn voorstel. De koppeling zou blijven.
9. U heeft het later gemerkt in uw portemonnee. Op dat soort momenten was ik zielsgelukkig. Het was weer eens het bewijs dat je nooit moet opgeven. Ook al ben je maar alleen.
10. Meestal lukt het helaas niet. Dan probeer je in vele een-tweetjes andere partijen over te halen, maar kom je op het laatst toch net 1 of 2 stemmen tekort.
11. Les van dit alles: ik wil graag voor u doorvechten, ook in mijn eentje, maar u geeft u zelf enorm veel meer kansen door meer 50PLUSsers te kiezen. Bij alle verkiezingen, of ze nu voor de Kamer zijn, de provincie of de gemeente.
12. Er komen hoe dan ook belangrijke onderwerpen aan de orde, zoals de belastingwetgeving, waarin ook de successiebelasting, het asielbeleid; ik verwacht nog veel gedoe over de nieuwe pensioenwetgeving, klimaat, milieu, dus ook bouwen en wonen. Al die onderwerpen zijn ook onderwerpen die voor u van direct belang zijn.
13. Terugkijkend op het laatste pensioendebat moet mij nog wel wat van mijn hart. Het speelde in de Tweede Kamer, dus ik had er indirect mee te maken. Maar op de achtergrond heb ik geprobeerd Agnes Joseph van Nieuw Sociaal Contract te helpen.
14. Haar amendement was voor ons allemaal van groot belang. Het werd uiteindelijk met één stem verschil verworpen. Dan ziet u ook hier weer hoe belangrijk elke stem is!
15. Maar wat mij echt ergerde was dat haar goed onderbouwde en knap doorgerekende argumenten steeds van tafel werden geveegd zonder inhoudelijk ook maar één van haar bezwaren te weerleggen. Arrogant wegblaffen, daar kwam het op neer.
16. Terwijl het om uiterst ingrijpende ingrepen gaat in de pensioenen van miljoenen mensen. Normaal zouden zij recht van inspraak hebben gehad, maar dat recht was gewoon even opzij gezet.
17. D66, altijd de mond vol over democratie, vond nu dat het hier even te moeilijk was voor de mensen thuis. De VVD die, als enige van de huidige coalitie, met D66 samen optrok om Agnes Joseph met gebulder de mond te snoeren.
18. Ook de Raad van State, die toch de grondrechten in Nederland extra moet bewaken, had het in zijn advies alleen maar over te laat en onbehoorlijk bestuur als de pensioengerechtigde wèl inspraak zou krijgen in zijn pensioen. Is de Raad van State ook al politiek gekleurd geworden?
19. Als het amendement het wel zou hebben gehaald, had ik in de Eerste Kamer het gevecht van Agnes Joseph over mogen doen, ook op jacht naar een kleine meerderheid. Heel jammer dat we zo ver niet zijn gekomen. Ik was graag voor de pensioengerechtigden voluit in de slag gegaan. Met misschien zelfs een iets grotere kans op een meerderheid dan in de Tweede Kamer voor Agnes Joseph.
De toekomst van 50PLUS
Die is kraakhelder
Als we de rust in tent weten te behouden zoals in het laatste jaar dan is er zonnige toekomst
Het kiezerspotentieel is groot . Ook het draagvlak onder de bevolking
Verkiezingen komen er altijd weer en dus ook nieuwe kansen
2026 Gemeenteraadsverkiezingen
2027 Verkiezingen voor provinciale Staten , gevolgd door verkiezing Eerste Kamer
En ergens daartussen of toch daarna verkiezingen voor de Tweede Kamer…
Mijn conclusie: zet 50PLUS weer in beeld en spreek er over met familie, vrienden en bekenden. Vraag mensen om extra te letten op 50PLUS. Stimuleer ze om lid te worden. Laten de komende jaren de jaren worden van de grote come-back van 50PLUS in alle politieke vertegenwoordigingen.
50PLUS? Natuurlijk dus!
Dank u wel.
Politieke agenda biedt 50PLUS volop kansen op grote come back
‘Er zijn volop kansen voor een grote come back van de politieke partij 50PLUS. De groep 50-plussers groeit en de vraagstukken waar deze groep mee te maken krijgt groeien zo mogelijk nog veel harder’. Dat zei partijleider en Eerste Kamerlid Martin van Rooijen zaterdag op de ledenvergadering van 50PLUS in Haarlem. Hij heeft er dan ook alle vertrouwen in dat 50PLUS de weg weet te vinden naar een krachtig herstel.
Bij de behandeling van de wet Toekomst Pensioenen in de Tweede Kamer is het belang van 50-plussers volgens Van Rooijen te weinig aan de orde gekomen. Dat is het geval bij veel meer onderwerpen. ‘We praten komende tijd over de belastingwetgeving, de successiebelasting, het asielbeleid, klimaat, milieu, bouwen, wonen en de zorg. Dat zijn allemaal onderwerpen waarbij de belangen van ouderen beter in beeld gebracht kunnen en moeten worden. Het schaadt hun belangen als dat niet gebeurt.’’
Met slechts één vertegenwoordiging in de Eerste Kamer kan 50PLUS niet een krachtige vuist maken. Maar politieke druk zetten en samenwerken met andere partijen werkt ook dan vaak nog, stelt Van Rooijen. ‘Het kabinet Rutte beloofde dat de koppeling tussen minimumloon en de uitkeringen zou blijven bestaan, maar de AOW werd daarbij uitgezonderd. Toch lukte het in de Eerste Kamer vanuit een eenmansfractie voldoende steun te krijgen voor een motie om de koppeling te behouden. Zulke samenwerkingen smeden kost veel tijd en helaas stranden ze vak toch nog op het laatste moment op een tekort van een of twee zetels’.
De recente geschiedenis van 50PLUS leert volgens Van Rooijen dat doorvechten loont. De les is ook dat 50plussers hun politieke invloed vergroten als ze bij alle verkiezingen 50PLUS-ers kiezen, of het nu voor de Tweede Kamer is, de provincie of de gemeente. Van Rooijen: ‘Het verkiezingspotentieel is groeit evenals het draagvlak onder de bevolking. De terugweg van 50PLUS is dan ook al ingezet’.